Baza aktów prawnych Unii Europejskiej  Cytaty odnotowujące konkretne użycie tłumaczeń słów angielsko-polskich i polsko-angielskich umieszczone w serwisie Translatica.pl pochodzą z Bazy danych DGT-TM, która jest wyłączną własnością Komisji Europejskiej i została udostępniona bezpłatnie i bez ograniczeń terytorialnych. Data dostępu do bazy 02.09.2019. Dokładne informacje nt. pochodzenia źródła tłumaczenia oraz daty powstania dokumentu w bazie DGT-TM zostały umieszczone pod poszczególnymi cytatami wraz z aktywnym odnośnikiem do oryginalnego dokumentu z bazy.
 
Lista cytatów w języku polskim i angielskim zawierająca frazę: szkoła podstawowa
...do tego dodatku rozpoczyna się pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko zaczyna uczęszczać do
szkoły podstawowej
i ustaje wraz z końcem miesiąca, w którym dziecko ukończy dwudziesty szósty rok ż

...to this allowance commences on the first day of the month in which the child begins to attend a
primary educational
establishment and shall cease at the end of the month in which the child reaches
Uprawnienie do tego dodatku rozpoczyna się pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko zaczyna uczęszczać do
szkoły podstawowej
i ustaje wraz z końcem miesiąca, w którym dziecko ukończy dwudziesty szósty rok życia.

Entitlement to this allowance commences on the first day of the month in which the child begins to attend a
primary educational
establishment and shall cease at the end of the month in which the child reaches the age of 26.

...w instytucjach oświatowych, w tym w żłobkach, innych instytucjach wychowania przedszkolnego,
szkołach podstawowych
i średnich, produktów pochodzących z sektorów owoców i warzyw, przetworzonych

...in educational establishments, including nurseries, other pre-school establishments, primary and
secondary schools
, of products of the fruit and vegetables, processed fruit and vegetables, and bana
dostarczanie dzieciom w instytucjach oświatowych, w tym w żłobkach, innych instytucjach wychowania przedszkolnego,
szkołach podstawowych
i średnich, produktów pochodzących z sektorów owoców i warzyw, przetworzonych owoców i warzyw oraz bananów; oraz

the supply to children in educational establishments, including nurseries, other pre-school establishments, primary and
secondary schools
, of products of the fruit and vegetables, processed fruit and vegetables, and bananas sectors; and

Ponadto należy jasno określić, że stosowanie substancji kontrolowanych dla celów edukacyjnych w
szkołach podstawowych
i średnich nie może być uznane za nieodzowne i powinno zostać ograniczone do...

In addition, it should be clarified that the use of controlled substances for
primary
and
secondary
educational purposes cannot be considered essential and should be limited to higher education or...
Ponadto należy jasno określić, że stosowanie substancji kontrolowanych dla celów edukacyjnych w
szkołach podstawowych
i średnich nie może być uznane za nieodzowne i powinno zostać ograniczone do celów edukacyjnych w szkolnictwie wyższym lub zawodowym.

In addition, it should be clarified that the use of controlled substances for
primary
and
secondary
educational purposes cannot be considered essential and should be limited to higher education or vocational training.

...strategię na rzecz poprawy ram regulacyjnych dla przedsiębiorstw, reformy programów nauczania
szkół podstawowych
i średnich na rzecz poprawy opłacalności pracy, która przyniesie zwiększenie pozi

...improve the regulatory framework for enterprises, reforms to make work pay, of the curricula for
primary
and
secondary
education, to increase participation in tertiary education, and the adoption o
Wśród mocnych stron, na które wskazuje sprawozdanie z realizacji przedstawione przez Republikę Czeską w 2007 roku, należy wymienić spójną strategię na rzecz poprawy ram regulacyjnych dla przedsiębiorstw, reformy programów nauczania
szkół podstawowych
i średnich na rzecz poprawy opłacalności pracy, która przyniesie zwiększenie poziomu uczestnictwa w szkolnictwie wyższym, a także przyjęcie strategii uczenia się przez całe życie.

Among the strengths shown by the 2007 Czech Republic Implementation Report are the coherent strategy to improve the regulatory framework for enterprises, reforms to make work pay, of the curricula for
primary
and
secondary
education, to increase participation in tertiary education, and the adoption of the lifelong learning strategy.

które odpowiada kształceniu o łącznym czasie trwania od 18 do 20 lat, w tym od 9 do 10 lat
szkoły podstawowej
i średniej niższego stopnia i przynajmniej od trzech do czterech lat praktyk zawodowych...

...education and training of a total duration of 18 to 20 years, including nine to 10 years of
primary
and lower
secondary school
, at least three to four years of apprenticeship training — altern
które odpowiada kształceniu o łącznym czasie trwania od 18 do 20 lat, w tym od 9 do 10 lat
szkoły podstawowej
i średniej niższego stopnia i przynajmniej od trzech do czterech lat praktyk zawodowych lub alternatywnie dwa lata zawodowej szkoły średniej wyższego stopnia i dwa lata praktyk zawodowych, prowadzących do uzyskania świadectwa handlowego lub świadectwa czeladniczego, a także przynajmniej czteroletniego doświadczenia zawodowego w charakterze rzemieślnika, dalsze teoretyczne kształcenie rzemieślnicze przez przynajmniej jeden rok oraz jednoroczny program kształcenia z zakresu teorii i praktyki nauczania.«;

which represents education and training of a total duration of 18 to 20 years, including nine to 10 years of
primary
and lower
secondary school
, at least three to four years of apprenticeship training — alternatively two years of vocational upper secondary school and two years of apprenticeship training — leading to a trade or journeyman’s certificate, professional experience as a craftsman for at least four years, further theoretical craft studies for at least one year, and a one-year study programme in educational theory and practice.”

...z następujących typów instytucji oświatowej: przedszkola/inne przedszkolne instytucje oświatowe,
szkoły podstawowe
i średnie, zarządzane lub uznane przez właściwe organy państwa członkowskiego.

...shall be pupils in regular attendance at the following types of educational establishment: nursery
schools
/other pre-school establishments, primary and
secondary schools
, administered or...
Beneficjentami tej pomocy są uczniowie, którzy regularnie uczęszczają do jednego z następujących typów instytucji oświatowej: przedszkola/inne przedszkolne instytucje oświatowe,
szkoły podstawowe
i średnie, zarządzane lub uznane przez właściwe organy państwa członkowskiego.

The beneficiaries of the aid shall be pupils in regular attendance at the following types of educational establishment: nursery
schools
/other pre-school establishments, primary and
secondary schools
, administered or recognised by the Member State's competent authority.

...„Owoce w szkole” mogą się zatem znajdować żłobki, inne instytucje wychowania przedszkolnego,
szkoły podstawowe
i średnie.

...from the School Fruit Scheme could include nurseries, other pre-school establishments, primary and
secondary schools
.
Wśród instytucji oświatowych korzystających z programu „Owoce w szkole” mogą się zatem znajdować żłobki, inne instytucje wychowania przedszkolnego,
szkoły podstawowe
i średnie.

Therefore, educational establishments benefiting from the School Fruit Scheme could include nurseries, other pre-school establishments, primary and
secondary schools
.

Publiczne
szkoły podstawowe
i średnie

Public
primary
and
secondary schools
Publiczne
szkoły podstawowe
i średnie

Public
primary
and
secondary schools

...dla uczniów powinna być przeznaczona dla żłobków, innych przedszkolnych instytucji oświatowych,
szkół podstawowych
i średnich.

...products to pupils should be available at nurseries, other pre-school establishments, primary and
secondary schools
.
Pomoc na rzecz dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów powinna być przeznaczona dla żłobków, innych przedszkolnych instytucji oświatowych,
szkół podstawowych
i średnich.

The aid for supplying milk and certain milk products to pupils should be available at nurseries, other pre-school establishments, primary and
secondary schools
.

...do instytucji belgijskiej lub fińskiej; liczba okresów po pół dnia ma być podana w przypadku
szkół podstawowych
i średnich.

...to a Belgian or Finnish institution; the number of half-days is to be indicated in the case of
primary
and
secondary schools
.
Należy wypełnić, jeśli formularz ma być przesłany do instytucji belgijskiej lub fińskiej; liczba okresów po pół dnia ma być podana w przypadku
szkół podstawowych
i średnich.

To be completed if the form is to be sent to a Belgian or Finnish institution; the number of half-days is to be indicated in the case of
primary
and
secondary schools
.

234 Nauczyciele
szkół podstawowych
i przedszkoli

234
Primary school
and early childhood teachers
234 Nauczyciele
szkół podstawowych
i przedszkoli

234
Primary school
and early childhood teachers

W przypadku uczniów
szkół podstawowych
i ponadpodstawowych, którzy w okresie trwania zajęć szkolnych przebywają z dala od domu, za miejsce zamieszkania uznaje się ich dom rodzinny, niezależnie od...

Primary
and secondary
school
pupils and students who are away from home during the school term shall consider their family home to be their place of usual residence regardless of whether they are...
W przypadku uczniów
szkół podstawowych
i ponadpodstawowych, którzy w okresie trwania zajęć szkolnych przebywają z dala od domu, za miejsce zamieszkania uznaje się ich dom rodzinny, niezależnie od tego, czy naukę odbywają oni gdzie indziej w tym samym kraju, czy za granicą.

Primary
and secondary
school
pupils and students who are away from home during the school term shall consider their family home to be their place of usual residence regardless of whether they are pursuing their education elsewhere in the country or abroad.

kształcenie regulowane trwające łącznie co najmniej 16 lat, na bazie ośmioletniej
szkoły podstawowej
oraz przynajmniej czteroletniej nauki w zakresie przygotowawczego kształcenia zawodowego („VBO”)...

...not less than 16 years, a prerequisite of which is successful completion of eight years of
primary
education plus four years of at least preparatory vocational education (VBO) or a higher lev
kształcenie regulowane trwające łącznie co najmniej 16 lat, na bazie ośmioletniej
szkoły podstawowej
oraz przynajmniej czteroletniej nauki w zakresie przygotowawczego kształcenia zawodowego („VBO”) lub kształcenia średniego ogólnego na wyższym poziomie, i dodatkowo co najmniej czteroletnie szkolenie zawodowe w systemie stażowym, w tym przynajmniej jeden dzień w tygodniu zajęć teoretycznych w szkole, a w pozostałe dni — szkolenie praktyczne w centrum szkolenia praktycznego lub zakładzie, zakończone egzaminem na poziomie drugim lub trzecim.

Regulated training courses of a total duration not less than 16 years, a prerequisite of which is successful completion of eight years of
primary
education plus four years of at least preparatory vocational education (VBO) or a higher level of general
secondary
education, and which require the completion of at least four years of vocational training in the apprenticeship system, comprising at least one day of theoretical instruction at a college each week and on the other days practical training in a practical training centre or in a firm, and culminating in a secondary or tertiary level examination.

...regulowane trwające łącznie co najmniej 15 lat, na bazie ukończonej pomyślnie ośmioletniej
szkoły podstawowej
oraz czteroletniej nauki albo w zakresie kształcenia średniego ogólnego („MAVO”)

...of not less than 15 years, a prerequisite of which is successful completion of eight years of
primary
education plus four years of either intermediate general
secondary
education (‘MAVO’) or Pre
kształcenie regulowane trwające łącznie co najmniej 15 lat, na bazie ukończonej pomyślnie ośmioletniej
szkoły podstawowej
oraz czteroletniej nauki albo w zakresie kształcenia średniego ogólnego („MAVO”) lub przygotowawczego kształcenia zawodowego („VBO”), bądź średniego kształcenia ogólnego na wyższym poziomie, oraz trzy- lub czteroletnie kształcenie w średniej szkole zawodowej („MBO”), zakończone egzaminem,

Regulated training courses of a total duration of not less than 15 years, a prerequisite of which is successful completion of eight years of
primary
education plus four years of either intermediate general
secondary
education (‘MAVO’) or Preparatory Vocational Education (VBO) or general secondary education of a higher level, and which require the completion of a three-year or four-year course at a college for intermediate vocational training (MBO), culminating in an examination.

szkoły podstawowe
publiczne lub prywatne finansowane ze środków publicznych w rozumieniu Wet op het primair onderwijs (Ustawy o szkolnictwie podstawowym);

public or publicly funded private
schools
for primary education within the meaning of the Wet op het primair onderwijs (Law on Primary Education);
szkoły podstawowe
publiczne lub prywatne finansowane ze środków publicznych w rozumieniu Wet op het primair onderwijs (Ustawy o szkolnictwie podstawowym);

public or publicly funded private
schools
for primary education within the meaning of the Wet op het primair onderwijs (Law on Primary Education);

specjalne
szkoły podstawowe
publiczne lub prywatne finansowane ze środków publicznych w rozumieniu Wet op het primair onderwijs (Ustawy o szkolnictwie podstawowym);

public or publicly funded private
schools
for primary special education within the meaning of the Wet op het primair onderwijs (Law on Primary Education);
specjalne
szkoły podstawowe
publiczne lub prywatne finansowane ze środków publicznych w rozumieniu Wet op het primair onderwijs (Ustawy o szkolnictwie podstawowym);

public or publicly funded private
schools
for primary special education within the meaning of the Wet op het primair onderwijs (Law on Primary Education);

...dotyczyć usług kształcenia publicznego, takich jak szkolenia zawodowe [45], prywatne i publiczne
szkoły podstawowe
[46] i przedszkola [47], działalność dodatkowa w zakresie nauczania w szkołach wyż

...can cover public educational services such as vocational training [45], private and public
primary schools
[46] and kindergartens [47], secondary teaching activities in universities [48] and
Zasady te mogą dotyczyć usług kształcenia publicznego, takich jak szkolenia zawodowe [45], prywatne i publiczne
szkoły podstawowe
[46] i przedszkola [47], działalność dodatkowa w zakresie nauczania w szkołach wyższych [48] oraz kształcenie w szkołach wyższych [49].

These principles can cover public educational services such as vocational training [45], private and public
primary schools
[46] and kindergartens [47], secondary teaching activities in universities [48] and the provision of education in universities [49].

...w ogólnym interesie gospodarczym [71], że zasady te dotyczą przedszkoli, prywatnych i publicznych
szkół podstawowych
, szkoleń zawodowych, nauczania w szkołach wyższych oraz kształcenia w szkołach...

...of general economic interest [71], these principles cover kindergartens, private and public
primary schools
, vocational training,
secondary
teaching activities in universities and also provisi
Komisja uznała również w swoim komunikacie w sprawie stosowania reguł Unii Europejskiej w dziedzinie pomocy państwa w odniesieniu do rekompensaty z tytułu usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym [71], że zasady te dotyczą przedszkoli, prywatnych i publicznych
szkół podstawowych
, szkoleń zawodowych, nauczania w szkołach wyższych oraz kształcenia w szkołach wyższych.

As also acknowledged by the Commission in its Communication on the application of the European Union state aid rules to compensation granted for the provision of services of general economic interest [71], these principles cover kindergartens, private and public
primary schools
, vocational training,
secondary
teaching activities in universities and also provision of education in universities.

Klasa 1 w
szkole podstawowej
(ISCED 1)

Grade 1 in
Primary
(ISCED 1)
Klasa 1 w
szkole podstawowej
(ISCED 1)

Grade 1 in
Primary
(ISCED 1)

...regulowanemu trwającemu łącznie co najmniej 15 lat, uwarunkowanemu ukończeniem ośmioletniej
szkoły podstawowej
wraz z 4-letnią szkołą średnią przygotowującą do zawodu („VMBO”) oraz ukończeniem

The two levels correspond to regulated courses of study of a total duration of at least 15 years which require the successful completion of eight years of elementary education followed by four years...
Oba poziomy odpowiadają kształceniu regulowanemu trwającemu łącznie co najmniej 15 lat, uwarunkowanemu ukończeniem ośmioletniej
szkoły podstawowej
wraz z 4-letnią szkołą średnią przygotowującą do zawodu („VMBO”) oraz ukończeniem 3- lub 4-letniej średniej szkoły zawodowej („MBO”), zakończonej egzaminem.

The two levels correspond to regulated courses of study of a total duration of at least 15 years which require the successful completion of eight years of elementary education followed by four years of intermediate preparatory vocational education (VMBO), and which require at least three years' level 3 or 4 training at a college for intermediate vocational training (MBO), culminating in an examination.

Lista haseł polskich
Lista haseł angielskich
Lista haseł niemieckich
Lista haseł włoskich
Lista haseł rosyjskich